"Local and Historical Knowledge: Keys for Rethinking Contemporary Planetary Issues"

Hvordan kan lokal og historisk forankret kunnskap bidra til å tenke nytt omkring nåtidens store globale utfordringer? Fire fremragende unge forskere fra Norden deler perspektiver fra sin forskning.

I anledning Nils Klim-komiteens årlige møte ønsker vi velkommen til mottagelse og et faglig arrangement ved Videnskabenes selskap i København. Fire unge fremragende forskere fra Norden, hvorav tre tidligere Nils Klim-prisvinnere, er invitert til å presentere perspektiver fra sin forskning knytt til det overordnede temaet: "Local and historical knowledge: Keys for rethinking contemporary planetary issues".

Se den engelske arrangementsiden for ytterligere detaljer om arrangementet, tema og presentasjon av deltakerne.

Arrangementet er åpent for alle,  og gratis, men påmelding ønskes. Påmeldingsfristen er 16. januar.

Påmelding

Velkomst og innledning

"Eco-Dependent: The Bible on Humans and Nature "
Ved Frederik Poulsen, adjunkt ved Det Teologiske Fakultet, Københavns Universitet.
Nils Klim-prisvinner 2020.

"To Travel or Not to Travel? Ancient Perspectives on Human Mobility"
ved
 Elisa Uusimäki, Professor ved Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet
Nils Klim-prisvinner 2022.

"Lessons from historical and local Arctic Indigenous perspectives"
ved Aviâja Lyberth Hauptmann, Assistant Professor, Ilisimatusarfik, Grønlands Universitet, Nuuk.

"A Humanist Perspective on the Anthropocene: how Fiction Might Inform our Attitude Towards Climate Change "
ved
Simona Zetterberg-Nielsen, Lektor i nordisk språk og litteratur ved Aarhus Universitet.
Nils Klim-prisvinner 2023

Paneldiskusjon

Q&A

Moderator for arrangementet er Dorthe Staunæs, professor ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Emdrup, Aarhus Universitet og medlem av Nils Klim-komitéen.

til 19:30, CET.
Sted
Gl. mødesal, 1. sal, Videnskabernes Selskab, H.C. Andersens Boulevard 35, 1533 København V
Praktisk informasjon
Mottagelse fra kl. 17:00. Det akademiske programmet og strømmesending starter kl. 18:00.
Arrangementet er åpent for alle interesserte, med påmelding.

Påmeldingsfrist: 16 January, 2024.