Shortlist klar for Holbergprisen 2016

06.11.2015

Shortlist til Holbergprisen 2016 er nå klar, og prosessen med å velge neste års mottaker av Holbergprisen er et steg nærmere kunngjøringen i mars 2016.

Beslutningen om hvem som kom med på årets shortlist ble tatt på Holbergkomiteens møte i Wien fredag 6 november i Wien.

Rekordmange tyske kandidater

Holbergprisen mottok totalt 76 nominasjoner. Dette er det tredje høyeste tallet siden starten i 2004. De fleste nominasjonene kommer fra USA, men i år var det hele ni kandidater fra Tyskland. Dette er det høyeste antallet tyske kandidater noensinne.

Shortlist er klar - hva nå?

Pratap Bhanu Mehta, Holbergkomiteens nye leder, leder komiteens arbeid med å velge Holbergprisvinner.

Dette var også første møte for de nye komitemedlemmene Graeme Turner og Mary Beard.

Holbergkomiteen vil møtes igjen 12 februar på Vitenskapsakademiet i Berlin, Tyskland. På dette møtet vil komiteen velge mottaker for Holbergprisen 2016. Valg av prisvinner vil formelt bli godkjent av styret i Holbergprisen på et styremøte senere samme måned.

Vinner av Holbergprisen 2016 vil bli kunngjort av styret i Holbergprisen 11. mars 2026, kl 08:30. Kunngjøringen vil finne sted ved Universitetet i Bergen og vil samtidig bli kunngjort på Holbergprisens nettsider: www.holbergprisen.no

Nominasjoner til Holbergprisen 2017 åpner 11. november 2015.

Les The Times Higher Educations artikkel om Holbergkomiteens møte i London i februar 2015.

Om Holbergkomitéen

Holbergkomitéen står for den faglige vurderingen av nominasjonene til Holbergprisen og utarbeider en innstilling til Holbergstyret som danner grunnlaget for valget av prisvinner. Komitéen består av internasjonalt anerkjente forskere innenfor de relevante fagfeltene. Les mer.

Holbergprisvinnere

• 2015: Marina Warner